عنوان: العبقری الحسان فی احوال مولانا صاحب الزمان(عج)
موضوع: سیره امام مهدی(عج)
زبان: فارسی
نویسنده: (علامه) علی اکبر نهاوندی
ناشر: انتشارات کتاب فروشی دبستانی
تعداد صفحات: 843 صفحه

معرفی کتاب:

این اثر گران مایه جلد دوم کتاب دیگری از نویسنده با نام انوار المواهب فی نکت اخبار المناقب است. کتاب انوار حاوی حالات پیامبر اکرم(ص) و دوازده نفر از ائمه اطهار(ع) است.
در این اثر همان گونه که از یک عنوان آن معلوم می‏گردد نوشته ای مشتمل بر احوالات امام زمان(ع) است. هدف نویسنده آن بوده که مجموعه‏ای بنویسد تا خوانندگان را از سایر کتاب هایی که درباره غیبت نوشته شده است مانند: جلد سیزدهم بحارالانوار (سنگی) علامه مجلسی، نجم الثاقب مرحوم نوری، دارالسلام عراقی، نورالانوار ملاعلی اصغر بروجردی و... بی‏نیاز کند.
مجموعه نوشته‌های این اثر به صورت پنج بساط که به منزله پنج جلد است تنظیم شده است.
بساط اول: رفرف الاخضر فی بشارات ظهور الحجة المنتظر: در این بخش، آیات قرآنی و سایر کتاب های آسمانی، اقوال کهَنِهِ و سقره و اخبار پیامبر(ص) و ائمه اثنا عشر(ع) درباره بشارات ظهور امام زمان(ع) آمده است. مجموعه مباحث این بخش در نود و شش صفحه ارائه شده است.
بساط دوم: المسک الاذفر: در این بخش نیز مطالبی درباره ولادت و معجزه‌های امام زمان(ع) به همراه اسامی بیش از چهل نفر از علمای عامه که به ولادت آن حضرت اعتراف کرده‏اند و... آورده شده است. این مباحث نیز در صد و بیست و هشت صفحه آمده است.
بساط سوم: صبع الاسفر در اثبات مهدویت حضرت حجة: در این بخش در مورد تعیین شخص مهدی(عج)، وجود و غیبت و سایر ویژگی‌های آن بزرگوار، احوال معمرین از راه طبقه‏بندی از یکصد سال تا سه هزار و هشتصد سال و همین طور غیبت سایر حجج الهیه که شامل بیست و پنج نفر از پیامبران عظام می‏شود و... بحثی شده است. این بخش دارای دویست و نه صفحه است.
بساط چهارم: یاقوت الاحمر فیمن رای الحجة المنتظر: در این بخش اسامی بیش از یک هزار نفر از کسانی که از تولد تا به امروز آن حضرت را دیده‏اند و به خدمت آن حضرت تشرف پیدا کرده‏اند آورده شده است. این مطالب نیز در صد و نه صفحه ارائه شده است.
بساط پنجم: نجم الازهر فی علائم ظهور الحجة المنتظر: در این بخش که بخش پایانی این کتاب است و دارای 209 صفحه است، مطالبی درباره مدح انتظار فرج، نشانه‌ها، گزارش‌های هنگام ظهور و تبیین مسائلی مانند از مواریث انبیا که با آن حضرت خواهد بود مانند عصای حضرت موسی(ع)، ذوالفقار علی(ع) و...
در ادامه آیاتی درباره به رجعت و تبیین و رد اشکالات آن و بالاخره توقیعات آن حضرت و... به چشم می‏خورد.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir